Algemene Voorwaarden DeBoekdrukker.nl

Leveringsvoorwaarden De Boekdrukker

Indien u uw bestelling bij De Boekdrukker plaatst, verklaart u dat u akkoord gaat met onze leveringsvoorwaarden. Download Leveringsvoorwaarden (PDF)

Algemene voorwaarden

Privacy Verklaring

Artikel 1: Definities

In deze leveringsvoorwaarden wordt verstaan onder:

a. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die aan de leverancier opdracht heeft gegeven tot de vervaardiging van zaken of tot het verrichten van werkzaamheden;

b. Leverancier: de natuurlijke of rechtspersoon die de opdracht als  bedoeld onder a) heeft aanvaard of een aan een mogelijke opdracht voorafgaande offerte of aanbod heeft uitgebracht, oftewel de desbetreffende De Boekdrukker winkel;

c . Informatiedragers: magnetische banden en schijven, optische schijven en alle andere middelen bestemd voor het met behulp van apparatuur vastleggen, bewerken, verzenden of verveelvoudigen dan wel openbaar maken van teksten, beelden of andere gegevens , een en ander in de meest ruime betekenis  van het woord;

 Artikel 2: Algemeen

1 . Deze leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming, de inhoud en de nakoming van alle tussen de opdrachtgever en de leverancier gesloten overeenkomsten.

2 . Algemene (inkoop-)voorwaarden van de opdrachtgever zijn slechts  van toepassing indien uitdrukkelijk en schriftelijk is  overeengekomen dat deze met uitsluiting van deze leveringsvoorwaarden op de overeenkomst tussen partijen van toepassing zullen zijn.

Artikel 3: Offertes, aanbiedingen

1 . Het enkele uitbrengen van een al dan niet met offerte aangeduide prijs opgave, begroting, voorcalculatie of soortgelijke mededeling verplicht de leverancier niet tot het sluiten van een overeenkomst met de opdrachtgever.

2 . Aanbiedingen van de leverancier zijn steeds  vrijblijvend en kunnen slechts  zonder afwijkingen worden aanvaard. Een aanbod wordt in elk geval geacht te zijn verworpen indien dit niet binnen een twee weken is  aanvaard. Onder aanbod wordt verstaan een aan de leverancier gedaan voorstel tot het aangaan van een overeenkomst, dat zodanig is  bepaald, dat door de aanvaarding ervan onmiddellijk een overeenkomst ontstaat.

Artikel 3.1:  Opdrachtbevestiging

1. Opdrachten kunnen via onze verkooppunten of via onze website www.deboekdrukker.nl opgegeven worden.

2 . Opdrachten worden alleen geaccepteerd met een opdrachtbevestiging. Heeft u 24  uur na het sturen van uw opdracht geen opdrachtbevestiging ontvangen, neemt u dan contact op met onze serviceafdeling. De Boekdrukker kan niet aansprakelijk worden gesteld voor niet verwerkte bestanden zonder opdrachtbevestiging.

 Artikel 4: Annulering

1 . De opdrachtgever is  gerechtigd een overeenkomst te annuleren voordat de leverancier met de uitvoering van de overeenkomst is  begonnen mits  hij de hierdoor voor de leverancier ontstane schade vergoedt. Onder deze schade worden begrepen de door de leverancier geleden verliezen en gederfde winst en in elk geval de kosten die de leverancier reeds  ter voorbereiding heeft gemaakt, waaronder die van gereserveerde productiecapaciteit, ingekochte materialen, ingeroepen diensten en opslag.

2 . Annulering van overeenkomsten tot vervaardiging van periodieke uitgaven als  bedoeld in lid 2  en 3  van artikel 14  is  niet mogelijk.

 Artikel 5: Prijs

1 . Onze prijzen zijn gebaseerd op contante betalingen, per eenmalig incasso of elektronisch /telefonisch vooruit.

2. Alle opgegeven prijzen zijn exclusief omzetbelasting (B .T .W.) en andere door de overheid opgelegde heffingen.

3. Alle genoemde prijzen zijn inclusief transportkosten behalve indien anders overeengekomen.

4. De prijs  die de leverancier voor de door hem te verrichten prestatie heeft opgegeven geldt uitsluitend voor de prestatie conform de overeengekomen specificaties .

5. Bij samengestelde aanbiedingen bestaat geen verplichting tot levering van een gedeelte van de totale prestatie tegen het voor dit gedeelte in het aanbod vermelde bedrag of tegen een evenredig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs .

6. Indien tussen partijen geen prijs is overeengekomen, maar partijen in een jaar voorafgaande aan de overeenkomst een of meerdere overeenkomsten met een gelijke of nagenoeg gelijke inhoud hebben gesloten, zal de prijs op basis  van de daarbij gebruikte productiemethoden en gehanteerde calculatietarieven worden berekend.

7. Indien buiten toepassing van het bepaalde in het vorige lid van dit artikel tussen partijen geen prijs  is  overeengekomen, indien slechts  bij wijze van schatting een prijs is afgegeven of de overeengekomen prijs krachtens deze algemene voorwaarden kan worden gewijzigd, wordt de prijs  respectievelijk de wijziging bepaald op een in de grafische industrie als  redelijk beschouwd bedrag.

8 . Alle prijzen zijn onder voorbehoud van het te drukken ontwerp, na ontvangst van uw bestanden hebben wij het recht een opdracht te weigeren of onder gewijzigde specificaties of prijzen alsnog te accepteren.

9. Alle prijzen onder voorbehoud van druk- en zetfouten.

 Artikel 6: Prijswijzigingen

1 . De leverancier is  gerechtigd de overeengekomen prijs  te verhogen wanneer een of meer van de volgende omstandigheden zich na het sluiten van de overeenkomst voordoen: stijging van de kosten van materialen, halffabricaten of diensten die voor de uitvoering van de overeenkomst nodig zijn, stijging van verzendkosten, van lonen, van werkgeverslasten sociale verzekeringen, van de met andere arbeidsvoorwaarden gemoeide kosten, invoering van nieuwe en verhoging van bestaande overheidsheffingen op grondstoffen, energie of reststoffen, een aanzienlijke wijziging in valutaverhoudingen of, in het algemeen, omstandigheden die met een en ander vergelijkbaar zijn.

2 . Extra bewerkelijke tekst, onduidelijke kopij, onduidelijke schetsen, tekeningen of modellen, ondeugdelijke informatiedragers , ondeugdelijke computerprogrammatuur of databestanden, ondeugdelijke wijze van aanlevering van de door de opdrachtgever aan te leveren materialen of producten en alle soortgelijke toeleveringen door de opdrachtgever die de leverancier tot meer werkzaamheden of kosten noodzaken dan deze bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs  mocht verwachten, zijn grond voor verhoging van de overeengekomen prijs .

Ook buitengewone of in redelijkheid onvoorzienbare verwerkingsmoeilijkheden voortvloeiend uit de aard van de te verwerken materialen en producten zijn grond tot verhoging van de overeengekomen prijs .

3 . De leverancier is  gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen respectievelijk gehouden de prijs te verlagen indien de opdrachtgever wijziging in de oorspronkelijk overeengekomen specificaties  aanbrengt, daaronder begrepen auteurscorrecties  of gewijzigde instructies na de ontvangst van werktekeningen, modellen en van zet-, druk- en andere proeven.

De leverancier zal binnen de grenzen van het redelijke aan deze wijzigingen meewerken, indien de inhoud van de door hem te verrichten prestatie althans  niet wezenlijk van de oorspronkelijk overeengekomen prestatie afwijkt.

Artikel 7: Betalingstermijn

1 . Tenzij anders is overeengekomen, dient de opdrachtgever de prijs en de overige krachtens de overeenkomst verschuldigde bedragen te voldoen voordat de productie wordt gestart, zonder zich op enige korting, verrekening of opschorting te kunnen beroepen. Bij niet tijdige betaling als evenbedoeld is de opdrachtgever in verzuim zonder dat ingebrekestelling door de leverancier is  vereist.

2 . De leverancier is  gerechtigd bij een overeengekomen aflevering in gedeelten, na aflevering van het eerste gedeelte, naast de betaling van dit gedeelte tevens  de betaling te vragen van de voor de gehele levering gemaakte kosten zoals  die van zetwerk, litho’s en proeven.

3 . De opdrachtgever is te allen tijde en ongeacht de overeengekomen betalingscondities , gehouden op eerste verzoek van de leverancier zekerheid te stellen voor de voldoening van de krachtens  de overeenkomst aan de leverancier te betalen bedragen. De aangeboden zekerheid zal zodanig moeten zijn, dat de vordering met de eventueel daarop vallende rente en kosten behoorlijk gedekt is  en dat de leverancier daarop zonder moeite verhaal zal kunnen nemen. E en eventueel later onvoldoende geworden zekerheid zal op eerste verzoek van de leverancier tot een voldoende zekerheid aangevuld dienen te worden.

4 . Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt als  in lid 1 van dit artikel bedoeld, is  deze wegens  de vertraging in de voldoening van het door hem verschuldigde bedrag vanaf de factuurdatum over dit bedrag de wettelijke rente verschuldigd. De leverancier is bevoegd een twaalfde deel van deze rente in rekening te brengen over elke maand of gedeelte van een maand waarin de opdrachtgever zijn verplichting tot betaling niet volledig is  nagekomen.

5 . Bij niet tijdige betaling als in lid 1 van dit artikel bedoeld, is de opdrachtgever naast het verschuldigde bedrag en de daarop verschenen rente, gehouden tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten, daaronder begrepen de kosten voor advocaten, deurwaarders  en incassobureaus . De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op ten minste 15% van de hoofdsom met rente zulks met een minimum van € 100 ,00 .

 Artikel 8: Wijze van levering; eigendomsvoorbehoud

1 . Tenzij anders  is  overeengekomen, geschiedt de aflevering ter plaatse waar de leverancier zijn bedrijf uitoefent.

2 . Leveringen kunnen, onder voorwaarde van vooruitbetaling, ook rechtstreeks naar u worden verzonden.

3. De leverancier is niet gehouden de vervaardigde zaken in gedeelten af te leveren.

4. De opdrachtgever is  gehouden zijn volledige medewerking te verlenen aan de aflevering van de krachtens de overeenkomst door de leverancier te leveren zaken. De opdrachtgever zal ook zonder daartoe te zijn aangemaand in verzuim zijn, indien hij de af te leveren zaken niet na eerste verzoek van de leverancier bij deze ophaalt of, indien aflevering aan zijn adres is overeengekomen, weigert de af te leveren zaken in ontvangst te nemen.

5. Iedere levering van zaken door de leverancier aan de opdrachtgever geschiedt onder voorbehoud van de eigendom daarvan totdat de opdrachtgever al hetgeen heeft voldaan waartoe hij uit hoofde van de overeenkomst is  gehouden, met inbegrip van rente en kosten.

6. Indien vervoer van de af te leveren zaken is  overeengekomen, geschiedt dit voor rekening van de opdrachtgever, tenzij franco levering is  overeengekomen. De opdrachtgever draagt steeds  het risico tijdens het vervoer. Onder vervoer wordt mede begrepen transmissie van data door middel van het telefoonnet en elke daarmee vergelijkbare verzending met behulp van enig technisch middel. Het aannemen van zaken van de leverancier door de vervoerder, geldt als  bewijs  dat deze in uiterlijk goede staat verkeerden, tenzij het tegendeel uit de vrachtbrief of het ontvangstbewijs  blijkt.

7. De leverancier is niet belast met het opslaan van de te leveren zaken, tenzij dit uitdrukkelijk is  overeengekomen. Indien opslag plaats vindt, geschiedt dit voor rekening en risico van de opdrachtgever.

8 . Wijziging adres gegevens . Let u erop dat het adres voor bezorging binnen 48  uur voor verzending niet meer mag worden gewijzigd. Dit in verband met het inboeken van de logistiek. Bij latere wijzigingen wordt € 15 ,00  euro administratiekosten in rekening gebracht.

 Artikel 8 .1:  Levering via UPS of DPD

1. Indien aflevering dient plaats  te vinden op een buiten de in lid 1 vermelde leverancier, vindt bezorging plaats  door middel van UPS of DPD, tenzij anders  overeengekomen. Alle postpakketten worden over het algemeen 2 werkdagen bezorgd (95% ) na einde productietijd. Indien er niemand aanwezig is , dan dient u zelf het pakket op te halen bij een adres aangegeven door de bezorgdienst. Houdt u er rekening mee dat dit pas  kan op de volgende werkdag.

2. Het versturen van pakketten via post of koerier is geheel op eigen risico van de klant.

3. De Boekdrukker is niet verantwoordelijk als  levering niet binnen de gestelde termijn plaats  kan vinden.

Artikel 8.2: Koerierservice

1. Maakt u gebruik van onze koerierservice, dan dient u een contactpersoon op te geven die mobiel bereikbaar is vanaf 09.00 uur tot 21.00  uur.

2. Bezorging geschiedt op de begane grond, uitsluitend achter de 1e deur.

3. De koerier moet voor de deur kunnen laden en lossen. Indien dit niet mogelijk is moet dit van tevoren worden aangegeven.

4. De koerier mag maximaal 5  minuten blijven wachten op de klant. Wij werken met externe koeriers die niet wachten op het pinnen van geld bij een bank dicht in de buurt of op iemand met een sleutel. Indien na 5  minuten het drukwerk niet kan worden geleverd of de betaling niet kan worden verricht, dan vertrekt de koerier met het drukwerk retour. De kosten voor de koeriersdienst zijn dan als nog voor de klant en/of het drukwerk kan de volgende werkdag worden opgehaald bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt of het dan geldende beleid van de ingeschakelde koeriersdienst.

5. Drukwerk wordt eenmalig aangeboden. Indien er niemand aanwezig is  wordt het drukwerk retour genomen en dient u in “overleg” de volgende werkdag uw drukwerk zelf op te halen. De kosten van de koerier worden u als nog in rekening gebracht.

6. Voor bezorging door onze koerierservice, worden prijzen per kilometer gehandhaafd. Voor prijzen dient u contact op te nemen met [email protected] De Boekdrukker is niet verantwoordelijk als leveringen niet binnen de gestelde termijn plaats kan vinden.

 Artikel 9: Termijn van levering

1 . De Boekdrukker kan niet aansprakelijk worden gesteld bij het niet kunnen behalen van een bepaalde leverdatum.

2. Een door de leverancier opgegeven termijn van levering heeft, tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk wordt aangegeven dat het een uiterste termijn betreft, slechts  een indicatieve strekking. De leverancier is , ook bij een overeengekomen uiterste termijn, eerst in verzuim nadat de opdrachtgever hem in gebreke heeft gesteld.

3. De binding van de leverancier aan een overeengekomen uiterste termijn van levering vervalt indien de opdrachtgever wijziging in de specificaties van het werk wenst of het bepaalde in lid 1  van artikel 12 van deze voorwaarden niet nakomt, tenzij de geringe betekenis van de wijziging of het geringe oponthoud de leverancier in redelijkheid niet noodzaakt tot wijziging van de aanvankelijk door hem planmatig in de tijd vastgestelde inzet van productiecapaciteit.

4. De opdrachtgever is bij de uitvoering van de overeenkomst door de leverancier, gehouden al datgene te doen, dat redelijkerwijs nodig of wenselijk is om een tijdige levering door de leverancier mogelijk te maken, zulks in het bijzonder door het onverwijld beantwoorden van vragen van de leverancier, het voorkomen van gebrekkige toeleveringen als  bedoeld in lid 2  van artikel 6 en door het inachtnemen van het bepaalde in lid 1 van artikel 12 en de leden 1 en 2 van artikel 18 van deze leveringsvoorwaarden.

5. Bij niet-naleving door de opdrachtgever van het in het vorige lid van dit artikel en het in lid 3 van artikel 7 bepaalde, is een overeengekomen uiterste termijn van levering niet meer bindend en is de opdrachtgever in verzuim zonder dat schriftelijke ingebrekestelling door de leverancier nodig is . De leverancier is  alsdan, onverlet de hem krachtens de wet toekomende rechten, bevoegd de nakoming van de overeenkomst op te schorten totdat de opdrachtgever dit verzuim heeft hersteld. Daarna zal de leverancier de overeenkomst alsnog binnen een redelijke termijn uitvoeren.

 Artikel 10: Onderzoek bij aflevering

1 . De opdrachtgever is  gehouden met bekwame spoed na aflevering te onderzoeken of de leverancier de overeenkomst deugdelijk is nagekomen en is voorts gehouden de leverancier er terstond schriftelijk van in kennis te stellen, zodra hem het tegendeel blijkt. De opdrachtgever dient het evenbedoeld onderzoek en de desbetreffende kennisgeving te doen binnen uiterlijk 7 dagen na aflevering.

2 . De leverancier is steeds gerechtigd een nieuwe deugdelijke prestatie in de plaats van een eerdere ondeugdelijke prestatie te stellen, tenzij het verzuim niet herstelbaar is .

3 . De nakoming van de overeenkomst geldt tussen partijen als deugdelijk indien de opdrachtgever in gebreke is gebleven het onderzoek of de kennisgeving bedoeld in lid 1 van dit artikel tijdig te doen.

4 . Indien de in het eerste lid van dit artikel bedoelde termijn van 14  dagen naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ook voor een zorgvuldig en alert opdrachtgever als onaanvaardbaar kort moet worden beschouwd, zal deze termijn worden verlengd tot uiterlijk het eerste moment waarop het onderzoek respectievelijk het in kennis stellen van de leverancier voor de opdrachtgever redelijkerwijs  mogelijk is .

5 . De prestatie van de leverancier geldt in elk geval tussen partijen als deugdelijk, indien de opdrachtgever het geleverde of een gedeelte van het geleverde in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, aan derden heeft geleverd, respectievelijk in gebruik heeft doen nemen, heeft doen bewerken of verwerken of aan derden heeft doen leveren, tenzij de opdrachtgever het bepaalde in het eerste lid van dit artikel in acht heeft genomen.

Artikel 11: Inhoud en wijziging overeenkomst

1. De opdrachtgever draagt het risico van misverstanden ten aanzien van de inhoud en uitvoering van de overeenkomst indien deze hun oorzaak vinden in door de leverancier niet, niet juist, niet tijdig of onvolledig ontvangen specificaties of andere mededelingen die mondeling of door een door de opdrachtgever daartoe aangewezen persoon zijn gedaan dan wel zijn overgebracht door middel van enig technisch middel zoals  bijvoorbeeld de telefoon, de fax en soortgelijke transmissiemedia.

 Artikel 12: Zet-, druk- of  andere proeven

1 . De opdrachtgever is  gehouden de door hem al dan niet op zijn verzoek van de leverancier ontvangen zet-, druk- of andere proeven zorgvuldig op fouten en gebreken te onderzoeken en deze met bekwame spoed gecorrigeerd of goedgekeurd aan de leverancier terug te zenden.

2 . Goedkeuring van de proeven door de opdrachtgever geldt als erkenning dat de leverancier de aan de proeven voorafgaande werkzaamheden juist heeft uitgevoerd.

3 . De leverancier is niet aansprakelijk voor afwijkingen, fouten en gebreken die onopgemerkt zijn gebleven in door de opdrachtgever goedgekeurde of gecorrigeerde proeven.

4 . Elke op verzoek van de opdrachtgever vervaardigde proef wordt naast de overeengekomen prijs  in rekening gebracht, tenzij uitdrukkelijk is  overeengekomen dat de kosten van deze proeven in de prijs  zijn inbegrepen.

 Artikel 13: Afwijkingen

1 . Afwijkingen tussen enerzijds  het geleverde werk en anderzijds  het oorspronkelijke ontwerp, tekening, kopij of model respectievelijk de zet-, druk-, of andere proef, kunnen geen reden vormen voor afkeuring, korting, ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding, indien zij van geringe betekenis  zijn.

2 . Bij een beoordeling van de vraag of afwijkingen in het totaal van het werk al dan niet als  gering moeten worden beschouwd, wordt een representatieve steekproef uit het werk in aanmerking genomen, tenzij het individueel bepaalde zaken betreft.

3 . Afwijkingen die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, in redelijkheid geen of een ondergeschikte invloed op de gebruikswaarde van het werk hebben, worden steeds geacht afwijkingen van geringe betekenis  te zijn.

4 . Meer- of minderleveringen ten opzichte van het overeengekomen aantal zijn toegestaan indien zij niet meer of minder bedragen dan de volgende percentages :

– oplage tot 20 .000  eenheden: 10%

– oplage van 20 .000  en meer: 5%

Ten aanzien van meer- of minderleveringen van verpakkingsdrukwerk, etiketten en kettingformulieren is  evenwel steeds  een percentage van 10%  toegestaan.

5 . Afwijkingen in de door de leverancier gebruikte papiersoorten, materialen en halffabricaten die zijn toegestaan volgens de op de levering van deze papiersoorten, materialen en halffabricaten betrekking hebbende algemene verkoopvoorwaarden van de betreffende leverancier, worden als afwijkingen van geringe betekenis aangemerkt.

Artikel 14: Duurovereenkomsten; periodieke uitgaven

1 . Een overeenkomst tot de vervaardiging van een periodieke uitgave geldt, indien terzake niet uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen, voor onbepaalde tijd en kan slechts door opzegging worden beëindigd met inachtneming van een opzegtermijn. Deze opzegtermijn is  een jaar indien het een periodieke uitgave betreft die viermaal per jaar of vaker verschijnt en 6  maanden indien het een periodieke uitgave betreft die minder vaak verschijnt.

2 . Onder een periodieke uitgave als bedoeld in lid 1 van dit artikel wordt verstaan een uitgave die regelmatig verschijnt.

3 . Onder vervaardiging in de zin van het eerste lid van dit artikel wordt mede begrepen de vervaardiging van halffabricaten of hulpmiddelen zoals  losse katernen, litho- en zetwerk alsmede werkzaamheden tot afwerking en tot de verspreiding van de uitgave.

4 . Een overeenkomst als bedoeld in dit artikel kan slechts door middel van een aangetekende of met ontvangstbevestiging verzonden brief worden opgezegd.

5 . Van het bepaalde in dit artikel kan slechts bij schriftelijke overeenkomst worden afgeweken.

 Artikel 15: Auteursrechten etc.

1 . De opdrachtgever garandeert de leverancier, dat door de nakoming van de overeenkomst en met name door de verveelvoudiging of het openbaar maken van de van de opdrachtgever ontvangen zaken zoals kopij, zetsel, modellen, tekeningen, fotografische opnamen, litho’s , films , informatiedragers , computerprogrammatuur, databestanden etc. geen inbreuk wordt gemaakt op rechten die derden kunnen doen gelden krachtens  de Auteurswet 1912 of andere nationale, supranationale of internationale regelgeving op het gebied van het auteursrecht of het recht van de industriële eigendom dan wel het recht met betrekking tot de onrechtmatige daad. De opdrachtgever vrijwaart de leverancier zowel in- als  buiten rechte voor alle aanspraken die derden krachtens evenbedoelde wet of regelgeving geldend kunnen maken.

2 . Indien ten aanzien van de juistheid van de door derden gepretendeerde rechten als  bedoeld in lid 1  van dit artikel gerede twijfel ontstaat of blijft bestaan, is de leverancier bevoegd maar niet gehouden de nakoming van de overeenkomst op te schorten tot het moment waarop in rechte onherroepelijk komt vast te staan dat de leverancier door de nakoming van de overeenkomst geen inbreuk op deze rechten maakt. Daarna zal de leverancier de order als nog binnen een redelijke termijn uitvoeren.

3 . Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, blijft de leverancier steeds de rechthebbende op het auteurs recht dat kan ontstaan op de door hem bij de nakoming van de overeenkomst vervaardigde werken zoals  kopij, zetsel, ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen, informatiedragers , computerprogrammatuur, databestanden, fotografische opnamen, litho’s , films  en soortgelijke productie- en hulpmiddelen ook als de desbetreffende werkzaamheden als  afzonderlijke post in het aanbod of op de factuur zijn vermeld.

4 . De door de leverancier volgens  zijn vormgeving te leveren of geleverde zaken zoals kopij, zetsel, ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen, informatiedragers , computerprogrammatuur, databestanden, fotografische opnamen, litho’s , films  en soortgelijke productie- en hulpmiddelen, evenmin als  een tot het wezenlijke van die vormgeving behorend gedeelte daarvan, mogen, ook indien of voor zover op de vormgeving te dien aanzien geen auteursrecht of andere wettelijke bescherming voor de leverancier bestaat, niet zonder diens schriftelijke toestemming in het kader van enig productieproces worden verveelvoudigd.

5 . De opdrachtgever verkrijgt na levering door de leverancier het niet-exclusieve recht tot gebruik van de door de leverancier in het kader van de overeenkomst vervaardigde werken in de zin van de Auteurswet 1912  of van werken in de zin van lid 4 van dit artikel. Het evenbedoelde recht tot gebruik is beperkt tot het recht van normaal gebruik van de geleverde zaken en houdt met name niet in het gebruik tot verveelvoudiging van deze zaken in het kader van enig productieproces .

 Artikel 16: Eigendom productiemiddelen etc.

1 . Alle door de leverancier vervaardigde zaken zoals  productiemiddelen, halffabricaten en hulpmiddelen en met name zetsel, ontwerptekeningen, modellen, werken detailtekeningen, informatiedragers , computerprogrammatuur, databestanden, fotografische opnamen, litho’s , clichés , films , micro- en macromontages , drukplaten, zeefdrukvormen,stansmessen en -vormen, (folie-)preegvormen, stempelplaten en randapparatuur, blijven het eigendom van de leverancier, ook als deze als  aparte post op de offerte, in het aanbod of de factuur zijn vermeld.

2 . De leverancier is  niet gehouden de in lid 1  bedoelde zaken aan de opdrachtgever af te geven.

3 . De leverancier is niet gehouden de in het eerste lid van dit artikel bedoelde zaken voor de opdrachtgever te bewaren. Indien de leverancier en de opdrachtgever overeenkomen dat deze zaken door de leverancier zullen worden bewaard, geschiedt dit voor de duur van ten hoogste een jaar en zonder dat de leverancier instaat voor de geschiktheid tot herhaald gebruik.

 Artikel 17: Eigendom opdrachtgever, pandrecht

1 . De leverancier zal de door de opdrachtgever in het kader van de nakoming van de overeenkomst aan hem toevertrouwde zaken bewaren met de zorg van een goed bewaarder.

2 . Onverminderd het bepaalde in het vorige lid van dit artikel, draagt de opdrachtgever tijdens de bewaring alle risico’s ten aanzien van de in lid 1 bedoelde zaken. De opdrachtgever dient des gewenst zelf een verzekering voor dit risico af te sluiten.

3 . De opdrachtgever is  gehouden er voor zorg te dragen, dat er voorafgaande aan de verstrekking aan de leverancier van kopij, een tekening, ontwerp, een fotografische opname of een informatiedrager, een duplicaat van deze zaken wordt gemaakt. De opdrachtgever dient deze onder zich te houden voor het geval de afgegeven zaken tijdens de bewaring door de leverancier worden verloren of wegens beschadiging onbruikbaar worden. In dat geval dient de opdrachtgever de leverancier op verzoek tegen vergoeding van materiaalkosten een nieuw exemplaar te verstrekken.

4 . De opdrachtgever verleent de leverancier pandrecht op alle zaken die in het kader van de nakoming van de overeenkomst met de leverancier door hem in de macht van de leverancier worden gebracht, zulks  tot meerdere zekerheid van al hetgeen de opdrachtgever in welke hoedanigheid en uit welke hoofde ook aan de leverancier verschuldigd mocht zijn, niet opeisbare en voorwaardelijke schulden daaronder mede begrepen.

 Artikel 18: Door de opdrachtgever aangeleverde materialen en producten

1 . Indien de opdrachtgever met de leverancier is  overeengekomen, dat de opdrachtgever materiaal of producten ter bedrukking of ter verwerking zal aanleveren, dient hij voor deze aanlevering zorg te dragen op een ten behoeve van een normale planmatige productie als  tijdig en deugdelijk te beschouwen wijze. De opdrachtgever zal hiertoe instructies van de leverancier vragen.

2 . De opdrachtgever is  gehouden naast het voor de overeengekomen prestatie benodigde materiaal of de daarvoor benodigde producten, tevens een voor de desbetreffende bewerking redelijke hoeveelheid voor proeven, inschiet e.d. te leveren. De opdrachtgever zal hiertoe de opgave van de leverancier vragen. De opdrachtgever staat er voor in, dat de leverancier een voldoende hoeveelheid zal ontvangen. De bevestiging van ontvangst van het materiaal of de producten door de leverancier houdt niet in de erkenning dat een voldoende of de op de vervoersdocumenten vermelde hoeveelheid is  ontvangen.

3 . De leverancier is niet gehouden de van de opdrachtgever ontvangen zaken voorafgaande aan de bedrukking of de bewerking, op de geschiktheid hiertoe te onderzoeken.

4 . De leverancier kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het te kort schieten in de nakoming van de overeenkomst als  dat zijn oorzaak vindt in buitengewone of in redelijkheid voor de leverancier onvoorzienbare verwerkingsmoeilijkheden voortvloeiend uit de aard van de door de opdrachtgever aangeleverde materialen of producten en evenmin als  dat een gevolg is  van afwijkingen tussen het aanvankelijk aan de leverancier getoonde monster en het later door de opdrachtgever voor de oplage aangeleverde materiaal of producten.

5 . De leverancier staat niet in voor eigenschappen als  houdbaarheid, hechting, glans , kleur, licht- of kleurechtheid of slijtvastheid indien de opdrachtgever niet uiterlijk bij het aangaan van de overeenkomst opgave heeft gedaan van de eigenschappen en de aard van de door hem aangeleverde materialen of producten en niet deugdelijke informatie heeft vers trekt over de toegepaste voorbewerkingen en de toegepaste oppervlaktebewerkingen.

6 . Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, kan de leverancier noch aansprakelijk worden gesteld voor het loslaten, kleven, smetten, veranderen van glans  of kleur, noch voor het beschadigen van door hem van de opdrachtgever ontvangen en door hem te bedrukken of te bewerken materiaal en producten als  deze een voorbewerking hebben ondergaan zoals  door het aanbrengen van lak of vernis .

7 . De opdrachtgever is  gehouden de leverancier op bijzondere moeilijkheden of gezondheidsrisico’s  tijdens de bedrukking of bewerking van de door hem aangeleverde materialen en producten te wijzen.

8 . Mediums. Bestanden kunt u aanleveren via onze website of persoonlijk opgeven bij een verkooppunt van De Boekdrukker. Let op: Voor bestanden die anders aangeleverd worden kunnen wij geen enkele verantwoordelijkheid dragen!

9. Toeslagen. V oor bestanden die gecorrigeerd moeten worden, wordt een uurtarief van € 65 ,- per uur berekend met een minimum tarief van € 15 ,-. Correcties  worden door De Boekdrukker altijd van te voren aan de klant gemeld. Mocht een bestand niet correc t zijn en is de klant niet te bereiken, dan zal De boekdrukker het bestand niet in behandeling nemen. Uw drukwerk wordt dan doorgeschoven naar de eerstvolgende orderdag.

 Artikel 19: Opmaak  voorwaarden

1 . Voor al het drukwerk kunt u aanleveren in de volgende Mac / PC  bestanden:

JPG  ( 300  DPI , certified ), PDF , TIFF , EPS /AI  (tekst omzetten naar lettercontouren/outlines  en bestand gecomprimeerd naar ZIP versturen )

2 . Overige voorwaarden: zie aanleverspecificaties op www.deboekdrukker.nl

3 . Bij het niet aanhouden van bovenstaande voorwaarden is De Boekdrukker in geen geval verantwoordelijk of aansprakelijk voor druk- en/of snijfouten.

 Artikel 20: Overmacht

1 . Tekortkomingen van de leverancier in de nakoming van de overeenkomst kunnen niet aan hem worden toegerekend, indien zij niet te wijten zijn aan zijn schuld, noch krachtens de wet, de overeenkomst of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komen.

2 . Tekortkomingen van de leverancier in de nakoming van de overeenkomst ten gevolge van oorlog, mobilisatie, onlusten, overstroming, gesloten scheepvaart, andere stremmingen in het vervoer, stagnatie in, respectievelijk beperking of stopzetting van de levering door openbare nutsbedrijven, gebrek aan kolen, gas, aardolieproducten of andere middelen tot energieopwekking, brand, machinebreuk en andere ongevallen, stakingen, uitsluitingen, acties  van vakbonden, uitvoerbeperkingen, andere maatregelen van overheidswege, niet-levering van noodzakelijke materialen en halffabricaten door derden, opzet of grove schuld van hulppersonen en andere soortgelijke omstandigheden, worden aangemerkt als niet aan de leverancier toe te rekenen en geven de opdrachtgever geen recht tot ontbinding van de overeenkomst of tot schadevergoeding.

 Artikel 21: Aansprakelijkheid

1 . De aansprakelijkheid van de leverancier uit hoofde van de overeenkomst met opdrachtgever is  beperkt tot een zodanig bedrag als naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid in verhouding staat tot de overeengekomen prijs .

2 . De leverancier is niet aansprakelijk voor schade van welke aard ook die ontstaat doordat of nadat opdrachtgever de vervaardigde zaken na aflevering in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, aan derden heeft geleverd, respectievelijk in gebruik heeft doen nemen, heeft doen bewerken of verwerken of aan derden heeft doen leveren.

3 . De leverancier is voorts niet aansprakelijk voor schade in de vorm van omzetderving of verminderde goodwill in het bedrijf of het beroep van de opdrachtgever.

4 . De leverancier is eveneens niet aansprakelijk voor schade aan door hem van de opdrachtgever ontvangen en door de leverancier te bedrukken, te bewerken of te verwerken materiaal of producten, indien de opdrachtgever de leverancier niet uiterlijk bij het aangaan van de overeenkomst opgave heeft gedaan van de eigenschappen en de aard van deze materialen of producten en deugdelijke informatie heeft verstrekt over de toegepaste voorbewerkingen en de toegepaste oppervlaktebewerkingen.

5 . Indien de leverancier terzake van enige schade, waarvoor hij krachtens  de overeenkomst met de opdrachtgever c .q. deze leveringsvoorwaarden niet aansprakelijk is , door een derde aansprakelijk wordt gesteld, zal de opdrachtgever hem terzake volledig vrijwaren en de leverancier alles  vergoeden wat hij aan deze derde dient te voldoen.

 Artikel 22: Geschillen; Scheidsgerecht  voor de Grafische Industrie

1 . Alle geschillen, welke mochten ontstaan naar aanleiding van de overeenkomst tussen de opdrachtgever en de leverancier dan wel van nadere tussen hen gesloten overeenkomsten, zullen worden beslecht door arbitrage overeenkomstig het reglement van de stichting Scheidsgerecht voor de Grafische Industrie, gevestigd te Amstelveen.

2 . De in het vorige lid van dit artikel bedongen arbitrale geschillenbeslechting is slechts van toepassing indien tenminste een van partijen ten tijde van het sluiten van de overeenkomst lid of associé was van het KVGO en de aanhangig te maken vordering (niet zijnde een tegenvordering) meer dan € 2.500 ,00 in hoofdsom bedraagt.

3 . Een geschil is  aanwezig, wanneer één van partijen verklaart dat dit het geval is .

4 . De arbiters zullen recht spreken als goede personen naar billijkheid, zonder aan de strenge regelen van het recht gebonden te zijn.

 Artikel 23: Toepasselijk recht

  1. Op alle aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan, waarop deze voorwaarden geheel of ten dele betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands Recht van toepassing.
  2.  Bij elk geschil tussen opdrachtgever en De Boekdrukker zal worden beslecht door de Rechtbank te Amsterdam, ingeval de rechtbank bevoegd is. De Boekdrukker blijft echter bevoegd opdrachtgever te dagvaarden voor de volgens de wet of het toepasselijke internationale verdrag bevoegde rechter.

PRIVACY VERKLARING

Wij respecteren de privacy van bezoekers van de website en dragen er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Verwerking van de persoonsgegevens gebeurt op een wijze, die in overeenstemming is met de eisen die de Wet Bescherming Persoonsgegevens stelt.

Doeleinden van de gegevensverwerking
Uw persoonsgegevens worden door ons verwerkt voor het aangaan en uitvoeren van overeenkomsten ter zake commercieel drukwerk, DTP diensten en het beheren van de daaruit voortvloeiende relaties, met inbegrip het uitvoeren van activiteiten gericht op de vergroting van het klantenbestand.

Als u een contact- of aanmeldformulier op de website invult, of ons een e-mail stuurt, dan worden de gegevens die u ons toestuurt bewaard zolang als naar de aard van het formulier of de inhoud van uw e-mail nodig is voor de volledige beantwoording en afhandeling daarvan.

Klikgedrag en bezoekgegevens
Op de website worden algemene bezoekgegevens bijgehouden. In dit kader kan met name het IP-adres van uw computer, de eventuele gebruikersnaam, het tijdstip van opvraging en gegevens die de browser van een bezoeker meestuurt, worden geregistreerd en worden gebruikt voor statistische analyses van bezoek- en klikgedrag op de website.Tevens optimaliseren wij hiermee de werking van de website.

Wij proberen deze gegevens zo veel mogelijk te anonimiseren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Google Analytics, Google Adwords, Google+
Wij maken gebruik van Google Analytics om bij te houden hoe gebruikers de Website gebruiken. De aldus verkregen informatie wordt, met inbegrip van het adres van uw computer (IP-adres), overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Dit geldt ook voor Google Adwords en Google+.

Google gebruikt deze informatie om bij te houden hoe onze website gebruikt wordt, om rapporten over de Website aan ons te kunnen verstrekken en om haar adverteerders informatie over de effectiviteit van hun campagnes te kunnen bieden. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover deze derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op.

Facebook en Twitter
Op deze site zijn knoppen opgenomen om pagina’s te kunnen promoten of delen op sociale netwerken Facebook en Twitter. Deze knoppen worden gerealiseerd door code die wordt aangeleverd door Facebook en Twitter zelf. Deze code plaatst onder meer een cookie (zie boven).
Leest u de privacyverklaring van Facebook en van Twitter (welke regelmatig kunnen wijzigen) om te zien wat zij met uw persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

Nieuwsbrief
Wij bieden een nieuwsbrief waarmee wij geïnteresseerden willen informeren over nieuws op het gebied van boekdrukken en drukwerkproducten, onze diensten en aanverwante zaken. Uw e-mailadres wordt alleen met uw expliciete toestemming toegevoegd aan de lijst van abonnees. Iedere nieuwsbrief bevat een link waarmee u zich kunt afmelden. Het abonneebestand van de nieuwsbrief wordt niet aan derden verstrekt.

Gebruik van cookies
Wij maken bij het aanbieden van elektronische diensten gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harde schijf van uw computer wordt opgeslagen. Daarmee kunnen wij onder andere verschillende opvragingen van pagina’s van de Website combineren en het gedrag van gebruikers analyseren. U kunt het gebruik van deze cookies weigeren, hoewel dit de functionaliteit en het gebruiksgemak van de website kan beperken.

Inzage, correctie en recht van verzet
Indien u een relatie met ons bedrijf heeft, heeft u na schriftelijk verzoek de mogelijkheid uw persoonlijke gegevens in te zien. Indien het door ons verstrekte overzicht onjuistheden bevat, kunt u ons schriftelijk verzoeken de gegevens te wijzigen of te laten verwijderen. Daarnaast kunt u ons schriftelijk op de hoogte stellen, indien u niet wilt worden benaderd met informatie over onze producten en diensten door dit te melden bij navolgend adres:

De Boekdrukker V.O.F.
Herengracht 221
1016 BG Amsterdam

Aanpassen privacy statement
Wij behouden ons het recht voor deze privacy statement aan te passen. Wijzigingen zullen op deze website worden gepubliceerd.